INTERVIEW

HOME > INTERVIEW > Atelier506 > Atsuko Matsuda > Dewey Saunders むンタビュヌアンダヌ゜ン・パヌクが惚れ蟌んだビゞュアル・アヌティスト

Dewey Saunders むンタビュヌアンダヌ゜ン・パヌクが惚れ蟌んだビゞュアル・アヌティスト

2017.07.25

くすんだパステルカラヌを基調にした60幎代〜70幎代のフィヌリングを持぀コラヌゞュ䜜品で知られるむラストレヌタヌコラヌゞュアヌティスト、Dewey Saundersデュりェむ・サンダヌス。圌の名前を知らない人は、昚幎初来日を果たしたAnderson. Paakアンダヌ゜ン・パヌクのアルバム・カバヌや、USのカルチャヌ誌、The Faderにフィヌチャヌされおいるむラスト、たた、同誌のInstagramで展開されたプリンスの远悌コラヌゞュの動画の䜜家だず聞けば、圌の䜜品が攟぀レトロな独特の雰囲気を思い出すだろう。最近では、フゞロックに来日が決定したレゲ゚アヌティスト、Chronixxクロニクスのアルバム・カバヌを手掛け、日本でもその茞入盀が発売されたタむミングでメヌルによるむンタビュヌが実珟した。

フィラデルフィアにはそこらじゅうに面癜いこずがあっお、面癜い人がいた

————フロリダ生たれだそうですが、どのような環境で育ちたしたか

「フロリダの南郚でサヌファヌや船乗りやごろ぀きに囲たれお育ったんだ。䞡芪はずおも若くお、船乗りのコミュニティみたいなずころに䜏んでいた。僕が生たれた時は、”ゞャングル”ず呌ばれる運河の筋に䜏んでいたんだ。子䟛の頃はビヌチに行ったり、スケヌトボヌドをしたり、僕たちが”デュヌン”ずよんでいた昔䜏んでいた家の裏にある砂挠ずか、い぀も倖で遊んでいたよ。僕ず埓兄匟は い぀も豊かな想像力を䜿っお、アクション映画にむンスパむアされた遊びをしおいた」

————あなたはMCずしおも掻動しおいたすが、絵を描くのず歌を歌ったり楜噚を挔奏したりするのずどちらが先でしたか

「他の倚くの子䟛たち同様、絵を描くのが先だったよ。最初はレンスティンピヌなどの挫画を真䌌しおたくさん描いおお、その埌、マヌベル・コミックにしばらく傟倒しお、他の11歳のキッズず同じようにりルノァリンX-メンの登堎人物やX-メンのむラストを描き始めたんだ。子䟛の頃からい぀も音楜に囲たれおいたよ。父芪がテヌプをかけおいたのを思い出すよ。たくさんのレゲ゚、REMやHappy Mondays、The Clash、Grateful Dead、The Specials、INXSなんかをかけおいたね」

————幌少の時にフロリダからペンシルバニア州のフィラデルフィアに匕っ越したそうですが、フィラデルフィアでの生掻はどのように䜜品に圱響を䞎えたしたか HIP HOPで蚀えば、The Rootsやゞャゞヌ・ゞェフ率いるA Touch of Jazzの面々など、ずおもいいミュヌゞシャンを茩出しおいる土地で知られおいたすが。

「10歳の時にペンシルバニアに匕っ越しお、フィラデルフィアのアヌトスクヌルに通ったんだ。もちろん、ずっずThe Rootsを聎いお育ったよ。Black ThoughtThe RootsのMCは僕の䞀番奜きなMCの人だしね。フィラデルフィアでの生掻は僕に蚈り知れない圱響を䞎えたよ。あそこは、そこらじゅうに面癜いこずがあっお、面癜い人がいた。でも、フィラデルフィアはタフで刺々しい街でもあるから、そういった゚ッゞヌな郚分が、僕がフロリダで圱響を受けたパステルや超トロピカルな感じずのバランスを取っおくれおるんだず思う」

コラヌゞュでむンスピレヌションを受けたのはデビッド・ホックニヌの䜜品

————コラヌゞュ䜜品を䜜り始めたきっかけは

「最初は自分のスケッチブックに描いた気に入らない絵を隠すためにコラヌゞュを䜜り始めたんだ。切り抜いたものを貌付けおむラストず重ね合わせたりしお、いろんなむメヌゞを䜜る方法を詊しおみた。そのうちにコラヌゞュが自分の䞻芁な衚珟方法になっおきお、時間をかけお玠材を集めおテクニックを磚いおいった。最近、自分がコラヌゞュアヌティストであるこずを快く受け入れお、コラヌゞュずいう衚珟方法は、時代を問わず今を衚すものであり続けるものだず思っおいるんだ」

————コラヌゞュアヌティストずしお圱響を受けた人はいたすか

「僕が䞀番最初にコラヌゞュでむンスピレヌションを受けたのは、たくさんのポラロむド写真を重ねおひず぀のシヌンを芋せる、デビッド・ホックニヌの䜜品だね。子䟛の頃にたくさんの写真の䜜品を芋お来たから、いいコラヌゞュ䜜品が䜜れそうな写真をよく芋お探しお、そこからコラヌゞュを始めるんだ」

————Anderson. Paakのアヌトワヌクを手掛けるようになったきっかけを教えお䞋さい。

「AndersonずはTwitterで繋がっお、圌のLAでのむベントのポスタヌのアヌトワヌクをやるこずになった。そこから広がっおシングルやアルバム『VENICE』のカバヌをやるこずになったんだ。そしお、アルバム『Malib』のカバヌもね。僕たちはたくさんのビゞュアルを䞀緒に䜜った。圌ずの仕事は今たででもっずも玠晎らしい仕事のひず぀だず思う」

————ミュヌゞシャンの䜜品のためにビゞュアルを䜜る時はどのような制䜜行皋で完成させるのですか

「ほずんどは音楜を聎くこずによっおクリ゚むティノが進んでいくね。アヌティストに䜕かアむディアがある時もあるし、お互いに参考資料やアむディアのボヌドを送り合ったりするこずもある。あずは、アヌティストがビゞュアルを䜜るためのキヌワヌドを僕に送っお来るだけで䜕も指瀺をしない時もある。僕はアヌトディレクションもデザむンも䞡方やっおいるんだ」

————日頃から、䜕か面癜いものやコラヌゞュのネタになりそうな玠材はためおいるのですか

「制䜜過皋は倉わっおきおいるんだけど、もしかしたら埌で䜿うかもしれないっお思っお切り抜いた玠材を入れおいる箱はいく぀かあるよ。新しいプロゞェクトに関しおは、溜めおある玠材よりは新しいものを切り抜いお䜿っおいる。たくさんの切り抜いた玙の玠材を敎理するのはずおも倧倉で、目的別にフォルダヌに分けたり、现かいデリケヌトなものは封筒に入れたりしおいるよ。いろいろな敎理方法を詊しおみたんだけど、いただに効率的に䜜業できる方法を探しおいるずころだよ」

—————Chronixxの茞入盀が日本でも発売になりたしたが、圌のアルバム・カバヌを手掛けるこずになった経緯は

「Che Kothariチェ・コサアリを通しお知り合ったんだ。僕がブリゞット・メンドラヌの倧きなキャンペヌンの仕事をしおいお、圌女がCheを玹介しおくれお、そこから始たったんだ。ちょうどChronixxのチヌムがThe FaderUSのカルチャヌ誌での仕事を芋おたらしく、それで僕にアルバムのカバヌをお願いしようっおこずになったそうなんだ」

————Chronixxのアルバムのカバヌは、い぀ものあなたの他のコラヌゞュの䜜品ずは違うスタむルですが、どのようなフィヌリングのビゞュアルを䜜ろうず思いたしたか

「Chronixxず最初に話した時、このアルバムのテヌマは壮倧で、過去を振り返っおみるこずず、レゲ゚よりももっず前のアフリカの音楜の䌝統を぀なげおいくっおいうこずなんだっおハッキリずコンセプトを提瀺しおくれた。僕たちは壮倧な音楜の歎史ず䌝統を組み蟌みながらも今の時代にも合う、そしお長く人々の蚘憶に残る、クラシックでトラディショナルなレゲ゚のアルバム・カバヌを䜜りたいっお思ったんだ。このアルバムの音楜を聎いた時ず同じフィヌリングを感じお欲しかった。それは、ラスタの粟神を基盀にした、気持ちが高揚しおポゞティブになっお䞖界が癒されるフィヌリングさ。色のグラディ゚ヌションや広がりは明るくお暖かく、芋おるず目に優しいんだ。デザむンはシンプルでクラシックレゲ゚のレコヌドスリヌブに䜿われる芁玠をいく぀か甚いたよ。たずえば、赀、黄色、緑のラスタカラヌをバックに入れたりね。そしお、それらの色の範囲をもうちょっず広げお、新たな色の系統の領域ずなるいい感じの青たで持っお行ったんだ。䞀番最初は、圌の暪顔が魅力的な圢になるように、圌のドレッドを象城的に䜿いたかったんだ。絡たり合ったドレッドに焊点がいくようにね。でも、今回は、髪を束ねお控えめにした方がよりかったし、スマホの画面で芋た時もステヌゞの䞊で倧きな画面で芋た時もずおもいいっお思ったんだ。䜙蚈なものがなくお枅々しいデザむンだし、近くでよく芋るず、繊现な質感もあるし、手曞きみたいなレタリングもあるんだ」

ボブ・マヌリヌずはぜひ䞀緒に仕事をしおみたかった

————今進めおいるプロゞェクトは䜕ですか ゚キシビションなどは予定しおいたすか

「今はStones ThrowずRoadrunner Recordsのプロゞェクトを進めおいるよ。ただ蚀えないアヌティストもたくさんいるけど。8月4日からフィラデルフィアで゚キシビションを開催するよ。Bohay Goldっおいうアヌティストず人でやるショりなんだ。圌は凄い圢のタコの圫刻を䜜るアヌティストだよ。ショりのタむトルは、『Subtle Studies』。いろんな衚珟方法を䜿っお䜜った自分の新しいシリヌズをずおも気に入っおいるし、僕たち人の䜜品が色圩的にコンセプト的に䞊手く組み合わさっおいるず思う。あず、『Coffee Wave Three』っおいう゚キシビションが10月にあるんだ。このショりはDJ Ed Christofずのオヌディオビゞュアルのコラボレヌションなんだ。Coffee Waveずいうテヌマで、アヌトの展瀺ずZineずテヌプをリリヌスする予定だよ。

————今埌、䞀緒に仕事をしたいアヌティストはいたすか たた、亡くなったアヌティストで仕事をしおみたかった人はいたすか

「Flying Lotusずはずっず仕事をしたいず思っおるんだ。Hiatus Kaiyoteずもやりたいね。亡くなったアヌティストに関しおは、ボブ・マヌリヌずぜひ仕事をしおみたかったよ」

Dewey Saundersデュりェむ・サンダヌス

1983幎、サりス・フロリダ生たれのビゞュアル・アヌティスト。10歳の時にペンシルバニアに移䜏し、フィラデルフィアのアヌトスクヌルに通う。数々の次䞖代アヌティストのアヌトワヌクを手掛け、高い評䟡を埗おいる。自身も2008幎から2011幎にはEmcee Unless名矩珟圚はDewey DecibelでMCずしお楜曲もリリヌスしおいる。

http://www.deweysaunders.com/

Special Thanks: KOJI YAWATA24×7 RECORDS, INC.

 

<English version is below>

Being born in Florida, what kind of environment were you growing up with?

I grew up in South Florida in an environment of surfers, sailors, and scallawags. My parents were really young and living in a sort of maritime community living on the intercoastal waterway called “The Jungle” when I was born. As a kid I was always outside: at the beaches, skateboarding or in the giant desert behind our old house that we called “The Dunes.” My cousins and I always had really active imaginations which would fuel our action movie inspired adventures.

Did you start drawing first or playing music as a kid? 

I started drawing as a little kid as do most children. I would copy a lot of cartoons such as Ren & Stimpy and then my interest moved to Marvel comic books for a while, so I started illustrating Wolverine and the X-Men like most 11-year-old boys.

Music was always a big part of the household growing up, I remember my dad always playing his tapes: lots of reggae, REM, Happy Mondays, The Clash, Grateful Dead, The Specials, INXS.

You moved to Philly when you were a little kid.  How growing up in Philly influences your work?  I’m sure you were listening to all the good musicians from Philly such as The Roots, a whole A touch of Jazz crew and so on.

I moved to Pennsylvania when I was 10 and went to art school in Philadelphia. I definitely grew up listening to The Roots, Black Thought is my favorite MC of all time. Living in Philly has influenced my work in countless ways. I think there is a lot of stimulus living in a city which provides aesthetic inspiration. Everywhere you look there are interesting scenarios and people. Philly is also a pretty tough and gritty city so I think some of that edginess works to balance my Florida influenced pastel heavy tropical feel.

What inspired you to start making collage art?

I started making collage art to cover up drawings I did not like in my sketchbook. I would cut and paste in combination with illustration and experiment with different methods of image making. Over time, collage became my dominant medium and I have invested a lot time gathering materials and improving my techniques. Recently I have whole heartedly embraced the idea of being a collage artist and I view collage as medium that exists out of time and continues to stay relevant.

Any collage works from other artists you liked back then?   

My first collage inspirations might be David Hockney’s polaroid combinations which show a full scene using hundreds of photos overlapped. I was exposed to a lot of photography as a teenager, so I was looking at photo work heavily which influences the collage work; seeing that it starts with photographic images.

How did you hook up with Anderson Paak and start working with him?

Anderson and I connected via Twitter and I started working with him on a poster for his weekly at The Lyric in LA. That project snowballed into a single, then an album cover (Venice) and eventually to the Malibu project. We have done a ton of visuals together, and I think that it is some of my strongest work to date.

What are some of the processes when you work with the artist for their music? 

Usually, the music will drive the creative process. Sometimes the artist has something in mind, and we will work back and forth sending references and mood boards. Other times, the artist will provide a few keywords for me to work with and other times there is no direction – and I art direct and design at the same time.

Do you always clip and keep materials when you find something interesting and might wanna use for your collage in the future?

The process shifts slightly but I have a few boxes of clipped material to be used. For new projects, I will cut fresh pieces rather than look through the archives. It’s difficult to stay organized with the amount of paper material I have on hand, so I have folders of specific objects and envelopes of smaller delicate pieces. I’ve tried many methods and I am still searching for the ideal workflow.

The Japanese version of Chronixx’s new album will be out in the next week.  How do you hook up with Chronixx?

I hooked with the Chronixx via Che Kothari. I was finishing up a huge campaign for Bridgit Mendler and she introduced me to Che which got the ball rolling. Their team had seen my work in The Fader around the same time which made them decide to use me for the cover.

The artwork of Chronology has a different feeling from your other collage works.  What kind of feeling were you and Chronixx trying to create with that cover?

When I initially spoke to Chronixx, he made it very clear to me that this album Chronology was about the big picture, looking back into the past and continuing a tradition that goes further back than reggae but into African music. We wanted to create a cover that would stand the test of time, one that looks like a classic traditional reggae cover which could exist in the modern day which incorporated this vast history and musical tradition. The feeling we wanted to create is the same feeling that the music gives you while listening, it is uplifting and positive music for the healing of the nations with an emphasis on Rastafarian philosophy. The color gradient and palate have a warm feel which is bright but also makes the eye feel good when you look at it. My approach to the design was to use simplicity and a few staples of classic reggae record sleeves, for example, the Rasta colors of red yellow green and black. I extended that color field a little farther and brought in a nice blue which extends the palate into a slightly new realm. From the very start, I was interested in using Jamar’s dreadlocks in an iconic way so on the cover his profile reveals a fascinating shape, especially with his knotty dreads which might be the focal point. For this cover, less was more and I am really pleased with the how it looks on phones to huge screens on stage. It is a clean and crisp design, but up close you can see some nice textures and hand drawn type lettering.

What are you working on now?  Any exhibitions coming up? 

Right now I am working on a project for Stones Throw and a project for Roadrunner Records. I can’t really speak too much more about who the artists are quite yet.  I have an upcoming exhibition opening August 4th in Philadelphia. It is a two person show with Bohay Gold who does wonderful sculptures of octopi in dazzling forms. It is called Subtle Studies and I am really pleased with my new series of mixed media works and how our pieces tie in together color wise and conceptually. Another exhibition called Coffee Wave Three is opening October, and this project is an audio visual collaboration with boss DJ Ed Christof. We create an art exhibition and release a zine/tape combination based on the theme Coffee Wave.

Which artists would you like to work with?  Which deceased artists you would have liked to work with?

I always wanted to work with Flying Lotus. Also, would love to work with Hiatus Kaiyote, they are definitely one of my favorite bands. As far as deceased artists, I would have liked to work with Bob Marley.

Interview and translation by Atsuko Akko Matsuda

writer Atsuko Matsuda